BIRODI: Glasači SNS i SzS kažu da glasaju za one koji poštuju zakon

BIRODI: Glasači SNS i SzS kažu da glasaju za one koji poštuju zakon foto:gminfo.rs, arhiva

Skoro polovina građana koji izlaze na izbore, njih 45,6 odsto, glasaju za one koji poštuju zakone i ispunjavaju obećanja, pokazalo je istraživanje BIRODI koje prenosi list Danas.

Posmatrano po strankama, kod SNS birača dominira zakonitost, a slično je i kod glasača Saveza za Srbiju (SzS) s tim da je kod njih izraženiji kriterijum stručnosti nego kod SNS-a, neki su od zaključaka istraživanja.

Naime, većina njih koji veruju u ispunjenje obećanja starosne je dobi iznad 65 godina (55,8 odsto), ima osnovno i niže obrazovanje (53,6 odsto) i informiše se putem Pinka (61,1 odsto). U najvećoj meri (64,2 odsto) reč je o glasačima SNS. Osim poštovanja zakonitosti i ispunjavanju obećanja, u istraživanju su kao kriterijumi za glasanje ponuđeni i stručnost (koja prevagu nosi kod potencijalnih glasača Saveza za Srbiju), zatim harizmatičnost lidera i moć.

Stručnost kao najvažniji kriterijum pri glasanju najzastupljenija je kod ispitanika starosti od 18 do 29 i od 40 do 49, dok je zanemarljiva kod onih iznad 65 godina. Kod onih koji su neodlučni za koga će glasati takođe dominira kriterijum stručnosti kandidata, dok kod onih koji ne žele da kažu glavni kriterijum pri izboru kome će dati glas je poštovanje zakona i datih obećanja.

Socijolog i istraživač BIRODI-ja Zoran Gavrilović kazao je da je to prvo istraživanje o kriterijumima zbog kojih neko glasa za određene stranke.

On dodaje da će se BIRODI od septembra fokusirati na medije, odnosno na način na koji oni kreiraju javno mnjenje predstavljajući lidere u određenom svetlu.

Kvalitet istraživanja javnog mnjenja je preduslov za izbornu debatu. Na ovaj način mi pokušavamo da se izborimo sa industrijom populizma, odnosno lažnih vesti, tako što ćemo kroz ovu metodologiju politizovati i ideologizovati izborni proces, time što ćemo građanima ponuditi alat za merenje kvaliteta političara u delu njihove političke metodologije i ideološkog svetonazora. BIRODI će uporedo raditi na istraživanjima javnog mnjenja i monitoringa medija, i kroz pokretanje debate u društvu pokušati da napravi neophodnu promenu – ističe Gavrilović. Prema njegovim rečima, ako imamo 58 odsto apolitičnih građana ne možemo govoriti o demokratskom izbornom ambijentu.

– Umesto da se građani opredeljuju na osnovu urađenog i ideologije, oni se opredeljuju na osnovu „frizirane slike o političarima“ koje prave marketinške agencije, a podržavaju mediji koji se bave propagandom i odmazdom – zaključuje Gavrilović.

U istraživanju je učestvovalo 1.006 ispitanika.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Ocenite ovaj članak
(3 glasova)
Go to top