• 5 avgusta, 2021

Dveri GM: Obilaznica izgubila svoja obeležja i svrhu

Nebojša Stanković Dveri G. Milanovac, foto: printscreen Nova S

„Saobraćajne nezgode i nesreće koje su maltene redovne, a u poslednje vreme i učestale, na takozvanoj obilaznica oko Gornjeg Milanovca, razlog su da neke stvari pokušamo da postavimo na svoje mesto i pitamo nadležne,“ kaže se u saopštenju SP Dveri OO Gornji Milanovac koje prenosimo u celosti.

„Obilaznica oko Gornjeg Milanovca deo je Ibarske magistrale, državnog puta prvog reda broj 22 Beograd – Čačak – Kraljevo. Dužine je 5,5 kilometara od Nevada do Brusnice, a izgrađena još davnih sedamdesetih godina prošlog veka. Na stranu to što je po nekim pričama izgrađena po projektu koji je bio diplomski rad perspektivnog studenta, u to vreme je bila pun pogodak. Ne zbog toga što je tada bila nužno potrebna, već zato što je svoju opravdanost pokazala u godinama koje su sledile.

Međutim, problem je što ni tada nije bila u potpunosti dovršena. Tada su postojale tri zvanične pristupnice koje nisu urađene po propisu, a danas ih ima barem još toliko i sve predstavljaju crne tačke ove deonice.

U međuvremenu i grad se širio. Sa obe strane obilaznice sada imamo veliki broj privatnih domaćinstava, benzinskih pumpi, tržnih centara, prodavnica, privrednih i ugostiteljskih objekata, sportskih terena i objekata i paralelnih i sporednih puteva.

Na žalost, očigledno je da je sve rađeno neplanski i bez jasne ideje. Došli smo u situaciju da obilaznica više ne obilazi grad, već ga deli na dva dela. To ne treba smatrati nekom katastrofom i nerešivim problemom. Jedno od rešenje imamo u susednom Čačku i tamo obilaznica odavno to više nije.

Ovu saobraćajnicu treba jednostavno „prisvojiti“, proglasiti je delom lokalne putne infrastrukture. Jer ona to i jeste, pogotovu nakon izgradnje dela auto-puta „Miloš Veliki“, a tek će biti izraženo kada se završe svi planirani koridori u ovom delu države, pa i naša pristupna saobraćajnica. To podrazumeva i da lokalna samouprava preuzme sve nadležnosti po pitanju uređenja i regulisanja saobraćaja na njoj.

Zašto ne bi naše raskrsnice bile regulisane semaforima kao na obilaznici oko Čačka, ili još bolje kružnim tokovima kao u Preljini? Zašto nemamo trotoare, pešačke i biciklističke staze? Zašto nemamo „ležeće policajce“ i pešačke prelaze kao na istoj magistrali u Preljini, Ljigu, Ćelijama i Stepojevcu?

Agencija za bezbednost saobraćaja je 2016. godine izdala „Priručnik za unapređenje bezbednosti puteva sa predlogom mera i mogućnostima lokalnog upravljača puta i zemljišta za smanjenje uticaja puta i putne okoline na nastanak saobraćajnih nezgoda“.

Između ostalog u ovom priručniku je dato i šta sve treba da ima ovakva savremena saobraćajnica. Pa se nabrajaju: sabirne saobraćajnice, denivelisana ukrštenja, dodatne saobraćajne trake, centralna ostrva u sklopu pešačkih prelaza, proširenja za privremeno sklanjanje sporih vozila, trotoari i pešačke staze, biciklističke staze i trake, pešačke pasarele, trake za otresanje blata sa poljoprivrednih mašina…

S obzirom da se radi o merama koje podrazumevaju veće građevinske radove, a posebno na deonici koja je još uvek deo državnog puta to bi trebalo da uradi JP „Putevi Srbije“.

Međutim, pošto iz tog preduzeća kažu da mogu i hoće da urade sve što lokalna samouprava predloži i traži, logičan je zaključak gde je zapelo i ko koči.

Da li se radi o nestručnosti, neradu ili bahatosti lokalne samouprave, počev od predsednika opštine i njegovog nadležnog pomoćnika, pa do načelnika Opštinske uprave i ljudi koji treba da se u toj upravi bave ovim poslovima?

A možda oni jednostavno ne smeju da predlože i pokrenu bilo šta ako im nije naređeno odozgo?

Lako je pisati projekte za predpristupne i slične fondove i izvršavati naređenja pretpostavljenih. Zbog toga ih pitamo, a i sve sugrađne: gde je tu samoinicijativa, gde je preduzimljivost za interese šire populacije lokalnog stanovništva,“ stoji u saopštenju SP Dveri OO Gornji Milanovac.

 

Pratite portal GMinfo.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.

Violeta

Prethodni članak

Poznati humanista, pisac Nikola Pačariz, osvajač vrhova Balkana, 93 puta dao krv

Sledeći članak

FK Metalac: Korak napred za ono što tek dolazi