• 15 maja, 2021

Istraživanje o cenama telekomunikacionih usluga u regionu

foto: pixabay.com, ilustracija

Istraživanje N1 pokazuje da tržište mobilne telefonije u Srbiji nije liberalno i da postoji ograničavanje konkurencije, zbog čega korisnici plaćaju najviše cene u regionu.

Mobilni operatori u Srbiji, ali i čitavoj Evropi nude neograničen broj poziva i SMS poruka, pa je glavna alatka u borbi za korisnike količina dostupnih internet podatka.

Ako poredimo mobilne pakete koji imaju minimum pet gigabajta na tržištima Srbije, Slovenije, Hrvatske i Bugarske, vidimo da se na tržištima nude i mobilni paketi bez ugovorne obaveze, ali da u Bugarskoj i Srbiji korisnici mogu da dobiju popust na mesečni račun ako odaberu paket uz ugovornu obavezu na 24 meseca.

Na osnovu analize ponuda mobilnih operatora u regionu, može se videti da građani u Srbiji mobilni prenos podataka u proseku plaćaju pet puta više nego u Sloveniji i 1,3 puta više nego u Hrvatskoj.

U prilog tezi da je tržište mobilnih usluga u Srbiji nekonkurentno, govore i podaci o značajnim razlikama u cenama i količini dostupnih podataka velikih telekomunikacionih operatora koji istovremeno posluju kod nas i u drugim zemljama u regionu.

Korisnici A1 usluga u Srbiji u poređenju sa Slovenijom, plaćaju 6,6 puta skuplju uslugu, sa Hrvatskom skoro dva puta, a u poređenju sa Bugarskom do 1,3 puta više.

Slična situacija je i sa PFF grupom, koja posluje u Srbiji i Bugarskoj kao Telenor, a u Češkoj pod imenom O2. Korisnici Telenor usluga u našoj zemlji plaćaju u proseku od 1,3 do 1,5 puta više od Čeha i od Bugara.

Dakle, plaćaju više iako imaju ubedljivo najmanje količine mobilnog interneta u paketima koji sadrže više od 5 GB za prenos mobilnih podataka.

Ako uzmemo u obzir sve pakete mobilne telefonije koji uključuju pet ili više gigabajta besplatnog interneta, u Srbiji je u proseku, količina prenosa podataka ograničena na 37 gigabajta mesečno, a u Sloveniji na čak 86, Bugarskoj 56 i  Hrvatskoj 53.

Korisnici mobilne telefonije u Srbiji su u nepovoljnom položaju, jer imaju lošiju ponudu u poređenju sa građanima u regionu i u isto vreme usluge plaćaju višestruko skuplje.

Liberalizacija tržišta telekomunikacija, slobodna konkurencija i fer tržišni uslovi način su da se i korisnicima u Srbiji obezbede niže cene i kvalitetnije usluge mobilne telefonije.

Najbrži i najbolji način za sve zainteresovane strane bio bi da svi telekomunikacioni operatori na tržištu budu u mogućnosti da pružaju fiksnu i mobilnu telefoniju, internet i televizijske usluge. Tada bi i građani i kompanije imali sve benefite.

Tržište televizije

Ako analiziramo tržište televizije postoje dva glavna operatora u Srbiji, SBB i Telekom Srbija.

Uporedili smo cene paketa operatora u Sloveniji, Austriji, Bugarskoj i Hrvatskoj koji nude slične usluge i sadržaj kao SBB paket EON Full. Vidi se da su cene paketa veće nego u Srbiji, osim u Bugarskoj, i da korisnici za tu cenu dobijaju manje.

U okviru SBB ponude svim korisnicima u paketima je uključena Smart TV aplikacija, što nije slučaj u drugim zemljama. Većina operatora ne nudi Smart TV aplikaciju, koja korisniku omugućava da gleda televiziju i bez Set Top Box-a.

Isti slučaj je i sa mobilnom aplikacijom. Operatori je nude, ali ne i mogućnosti kao na TV-u, broj TV kanala, funkciju vraćanja sadržaja 7 dana unazad. Takođe, pristup Video klubu se kod drugih operatora naplaćuje.

autor: N1

Violeta

Prethodni članak

Gde su najčešći požari leti i šta je najvažnije da znamo ako do požara dođe

Sledeći članak

Banke i novi cenovnici: Mora li korisnik da se saglasi sa povećanjem tarifa