• 28 маја, 2020

Ko plaća srpske botove?

foto: pixabay.com

Društvena mreža Tviter je objavila da je nedavno ugasila ukupno 8.558 naloga botova Srpske napredne stranke.

Povodom toga, profesor na Fakultetu za ekonomiju, finansije i administraciju (FEFA) Goran Radosavljević kaže za Novu ekonomiju da se, iako se to ne može sa sigurnošću utvrditi, Tviterova objava može smatrati dokazom da nekoliko hiljada ljudi zaposlenih u državnim preduzećima rade i kao botovi za Srpsku naprednu stranku, piše novaekonomija.rs.

„Možemo pretpostaviti da se oni plaćaju iz budžeta“, kaže Radosavljević.

Ako je svaki od 8.558 blokiranih botova primao samo minimalac, to je sa porezima i doprinosima minimalni godišnji trošak od 43 miliona evra.

Radosavljević smatra da mera koju je preduzeo Tviter neće imati efekat na duže staze, jer su ti isti ljudi ostali na radnim mestima i da će i dalje paralelno botovati za SNS.

„Nisu oni nestali, ti ljudi su ostali. Promenili su profile i dalje primaju platu iz budžeta“, ocenjuje Radosavljević. On takođe smatra da to predstavlja „reputacioni rizik za zemlju“, jer se Srbija u Tviterovoj objavi našla uz zemlje poput Saudijske Arabije.

Radom botova SNS na Tviteru bavila se i američki Univerzitet Stenford, koji je objavio analizu njihovog rada.

Internet opservatorija ovog univerziteta je u analizi izdvojila nekoliko političkih ciljeva koje botovi ispunjavaju, kao što su promocija predsednika Aleksandra Vučića i SNS, promocija sadržaja koji Vučiću ide u korist i napadi na opoziciju.

Stenford je uradio i kvantitativnu analizu pominjanja, retvitova i odgovora botova SNS. Zvanični Tviter profil predsednika Vučića pomenut je 6.156.226 puta, a botovi su retvitovali 1.700.122 objava tog naloga. Zvanični profil SNS pomenuli su 5.920.209 puta i retvitovali 4.522.455 puta.

Na Stenfordovom spisku promovisanih aktera u vezi sa SNS našla se u premijerka Ana Brnabić, koju su botovi pomenuli 519.474 puta, a njene objave retvitovali su 431.846 puta.

Kao jednu od glavnih funkcija botovskih naloga, Stenford je izdvojio i plasiranje linkova ka „veb-sajtovima povezanim sa SNS“. Ukupno je na Tviteru cirkulisalo 14,8 miliona takvih linkova.

Botovi nisu samo pominjali Vučića (@avucic) i druge naloge povezane sa SNS, već su koristili i heštegove. Hešteg #Vucic je tvitovan više od 2 miliona puta.

U analizi se navodi da je „jasno da pumpajući porvučićevske heštegove, šireći sadržaj u korist SNS i napadima na opoziciju“ nalozi botova pokušavaju da promene narative na Tviteru „u korist vlasti“. Kao primer se navodi Vučićevo učešće na Bezbednosnoj konferenciji u Minhenu u februaru 2019. godine i pitanje Kosova. 

U Stenfordovoj analizi se ocenjuje da „iako je na Konferenciji ostvaren slab napredak po pitanjima (u vezi sa Kosovom)“, mreža botovskih naloga počela je da uverava „srpske korisnike Tvitera da Vučić preduzima sve neophodne korake“.  

Autro: novaekonomija.rs

Violeta

Prethodni članak

Ne vraća se novac za uskršnja putovanja

Sledeći članak

Novih 292 slučajeva koronavirusa u Srbiji, ukupno 2200