Deonica pristupne saobraćajnice, 31. 01. ’23, foto UZINAT
UZINAT (Udruženi za implementaciju narodnog aktivizma i toleranciju) ove sedmice bavili su se zapažanjima u vezi sa pristupnom saobraćajnicom auto-putu, ukazujući na obećanja iz vlasti, koja su najavljivala i pratila njenu izgradnju, naročito periodično uvećavanje troškova radova, ali i na trenutno stanje u kom se ova infrastruktura u izgradnji nalazi. Njihovo saopštenje za javnost prenosimo u celosti:
„Teško je u današnjem vremenu, prepunom informacija, pamtiti sva obećanja ljudi koji se nalaze na funkcijama na koje su ih građani izabrali. Vlast, kako narodski nazivamo te ljude, koji su tu da bi bili u službi građana, prečesto olako daje obećanja, a još češće ih ne ispunjava. Setimo se samo kako je 1. aprila 2021. godine predsednik Republike „pregovarao“ sa direktorom kineske kompanije CCCC da završe radove na deonici auto-puta Preljina-Požega do 19. decembra iste godine. „Neću da odem odavde, ali moraćeš da prihvatiš, nisi upoznao tvrdoglavijeg čoveka od mene“, kazao je tada predsednik. Ovo bi se moglo podvesti pod prvoaprilsku šalu da predsednik već 6. marta iste godine nije izjavio da je poručio roditeljima da ga ne čekaju na Svetog Nikolu, jer će tog dana otvarati pomenuti auto-put. Kako trenutno stoje stvari ovaj auto-put neće biti otvoren ni Nikoljdana ove godine, što će biti više od tri godine kašnjenja.
Ako pogledamo i u svoje dvorište, videćemo da ništa nije drugačije. Već skoro 6 godina je prošlo od najave završetka pristupne saobraćajnice od grada do auto-puta Miloš Veliki. Ovaj put je, po logici stvari, trebalo biti završen još 2016. godine zajedno sa deonicom auto-puta Ljig-Preljina. Ako se to nije dogodilo tada, onda je moralo biti bar 2019. godine kada je auto-put izgrađen do Obrenovca. Tako je bilo i planirano, a preliminarna cena izgradnje u aprilu 2018. godine je iznosila oko 680 miliona dinara (prema tadašnjem kursu evra, to je iznosilo oko 5,75 miliona evra).
Nakon toga, prilikom svake najave početka radova, cena je drastično skakala i to:
- januar 2020. – 10 miliona evra, što je više u odnosu na prvobitnu cenu 4,25m€ (74%),
- septembar 2020. – 17,5 miliona evra, na prvobitnu cenu +11,25m€ (204%), odnosno na prethodnu +7,5m€ (75%),
- novembar 2021. – 30 miliona evra, na prvobitnu cenu +24,25m€ (422%), odnosno na prethodnu +12,5m€ (71%).
Pristupna saobraćajnica po toj ceni je trebalo biti završena do maja 2023. godine. Sada se javlja pitanje, na koje bismo želeli da nam odgovori predsednik opštine Dejan Kovačević – koliko će zbog ovog odlaganja, poslednje navedena cena biti uvećana i ko snosi odgovornost i „penale“ za kašnjenje? Zašto je veliki deo jeseni na trasi bilo po 5-6 radnika i da li je to po ugovorenom tempu radova? Da li ste svojim automobilom prošli skorije trasom za koju ste rekli da će biti prekrivena prvim slojem asfalta ili rizlom? Ako niste, raspitajte se malo kod ljudi koji žive u tom kraju ili nekim poslom idu na tu stranu po onom blatu i uništavaju svoje automobile. Ili bar pogledajte kroz prozor svoje kancelarije, lako ćete shvatiti koji automobili su prošli tom trasom. A tek kakav je, prethodno u solidnom stanju, put na relaciji Beršići-Rajac. Taj put više niko ne koristi, sem stanovnika koji su prinuđeni na to.
Da li će nam na ova pitanje stići odgovor, ostaje samo da čekamo i vidimo. Ali za drugu informaciju koju smo tražili, kada smo postavili pitanje da li je pristupna saobraćajnica bila ugovorena i plaćena u sklopu projekta izrade deonice auto-puta Takovo- Preljina, predsednik nam je odgovorio „da Opština Gornji Milanovac, odnosno Opštinska uprava opštine Gornji Milanovac ne raspolažu informacijom koja bi dala odgovor na postavljeno pitanje, s obzirom da Opština Gornji Milanovac nije bila ni investitor, ni korisnik eksproprijacije u predmetnom projektu, niti je upoznata sa sadržinom ugovora ili podacima o izvršenim isplatama izvođaču radova“. Sada, mi očekujemo da opštinski odbor stranke na vlasti neće na narednim izborima prigrabiti zasluge za nešto o čemu ne znaju apsolutno ništa.
A dok čekamo završetak radova na pristupnoj saobraćajnici, postavljamo pitanje šta je sa drugim saobraćajnim problemima u gradu:
- Kada će biti izgrađena kružna raskrsnica „Zanatski centar“?
Zar nije 8. jula 2019. godine na 64. sednici Opštinskog veća donet zaključak o utvrđivanju predloga odluke o usvajanju Plana detaljne regulacije, a već 15. jula, na 30. redovnoj sednici Skupštine opštine, doneta i Odluka o njegovom usvajanju. Tada je najavljeno da će do kraja građevinske sezone radovi biti završeni. Da li su ove blage zime krive što to još nije urađeno, jer se od navedenog leta građevinska sezona, praktično, nije ni prekidala, odnosno završavala? Ovim pitanjem ste se bavili i 25. maja prošle godine, u emisiji na lokalnoj „televiziji“, kada ste rekli da će ovaj projekat, koji može „brzo da se uradi“, biti završen do kraja godine. Da li, ipak, ni o ovome ništa ne znate jer se finansira iz državnog budžeta?
- Prilikom gostovanja u navedenoj emisiji, naveli ste i podatak da će se od leta do kraja 2023. godine izvršiti potpuna rekonstrukcija ulica Takovska i 1.300 kaplara. Pa, dokle ćemo voziti po ovakvim ulicama? Sreća da neko još nije povredio kičmu dok prolazi automobilom kroz Takovsku ulicu. Automobili su već oštećeni. Ujedno da predložimo, ako najavljeni radovi na zameni kanalizacione i vodovodne mreže i postavljanje cevi za odvod kišnice budu rađeni kao na Lunjevačkom putu, onda ih bolje nemojte raditi. Ili se bar raspitajte negde kako bi trebalo rasporediti i nivelisati poklopce šahti. Možda se i po ovom projektu, koji finansira država, obraćamo na pogrešnu adresu, ali ipak deluje da ste upućeni u njega čim o tome pričate na „televiziji“.
- Kakva je situacija sa kružnom raskrsnicom kod tenka?
Bili smo svedoci da ste nepropisnom vožnjom (bez upotrebe pokazivača pravca prilikom isključenja iz kružne raskrsnice, a potom i pri skretanju u ulicu ka Kragujevcu) pustili u upotrebu ovu raskrsnicu. Iako dosta radova još uvek nije završeno, ali bilo je bitno ta to bude bar dan pre izbora, pa makar tad bila predizborna ćutnja. Možda ćete reći da to nije bila kampanja, ali vi od svega pravite kampanju.
Nego, da se vratimo na kružnu raskrsnicu. Iako je prošlo 46 dana od puštanja u rad, dosta stvari još uvek nije završeno. Neko bi se mogao zbuniti da li je raskrsnica otvorena ili ne, jer i dalje stoje saobraćajni znaci koji govore da je ulica zatvorena za saobraćaj i da su radovi u toku.
Pojedini trotoari su neprohodni za majke koje guraju kolica sa decom i osobe sa invaliditetom koje se kreću u kolicima. I to ne samo zbog nedovršenih pešačkih staza, već i zbog toga što neko nije znao da treba da primeni pravilnik kojim se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama i to njegove tačke:
- Prolaz kroz pešačko ostrvo u sredini kolovoza izvodi se bez ivičnjaka, u nivou kolovoza i u širini pešačkog prelaza.
- Za savladavanje visinske razlike između trotoara i kolovoza koriste se zakošeni ivičnjaci koji se izvode u širini pešačkog prelaza i u nivou kolovoza, sa maksimalnim nagibom zakošenog dela do 8,3%, a ako je tehnički neizvodljivo u izuzetnim slučajevima do 10%.
- Površina prolaza kroz pešačko ostrvo izvodi se sa taktilnim poljem bezbednosti/upozorenja, na celoj površini prolaza kroz ostrvo.
- Zakošeni deo pešačke staze na mestu prelaza na kolovoz jednak je širini pešačkog prelaza.
- Površina zakošenog dela pešačke staze na mestu prelaza na kolovoz izvedena je sa taktilnim poljem bezbednosti/upozorenja.
Evo i slikovito:
A ovako to kod nas, u praksi, izgleda:
Čak ni dosta jednostavna akcija, da se premesti nadstrešnica autobuskog stajališta na novu lokaciju nije mogla izvede. Nema veze što će građani da kisnu…
Možda je sve to tako jer se čekaju lokalni izbori, pa pred njih da imamo ponovno otvaranje. Pa i neka bude tako, ali bar napravite sve da bude kako treba po pravilnicima, standardima i po zdravoj logici.
- U Ulici Stanimira Ralovića je tokom prošle godine postavljena kanalizaciona cev. Možda i o tome ništa ne znate jer je projekat finansiran iz donacije. Ali, da li ste bar načuli da bar 60% domaćinstava nema mogućnost da se priključi na postavljenu cev jer je na višem nivou od najnižih tački kanalizacionih instalacija u kućama? Da li znate da je, tada raskopana ulica, zatrpavana zemljom koja je prethodno izvađena? Da li znate da ta ulica ni posle 9 meseci nije dovedena u prvobitno stanje? Da je blato „do kolena“, da je veliki broj automobila oštećen kada upadnu u kratere kada ih voda prekrije? O stanju u ulici najbolje prikazuju naredne fotografije:
Kad smo ponovo kod blata, počinjemo da sumnjamo da neko ima tajni dogovor sa vlasnicima auto-perionica, kojih je sve više u gradu, da ovakvo stanje potraje što duže, kako bi zarada istih bila što veća.
Možda je razlog za ovakvo stanje ulica taj što se još od 2018. godine, kada je to najavio predsednik Republike, i dalje spremamo za početak proizvodnje i korišćenje letećih automobila koje je obećano od predstavnika državne vlasti, pa nam ove ulice neće ni trebati? Mozda je jedan od razloga kašnjenja svih infrastrukturnih radova i trenutno poznata postizborna kampanja pesmom „četiri godine godine duge, godine bola, godine tuge“ koja se može čuti od strane pojedinih lokalnih funkcionera na vlasti po ulici, kafanama uz po jednu…
Ovim putem se zahvaljujemo građanima koji su se odazvali na naš poziv i skrenuli nam pažnju na neke od problema sa kojima se suočavaju u svim svakodnevnicama. Za one koji to sada reše, možete nas posetiti svake srede od 18 do 21 čas u kancelariji u Takovskoj 88 (vozite oprezno zbog lošeg kolovoza) ili putem mejla centrala@uzinat.rs,„* navodi se u saopštenju UZINAT, koje su danas uputili javnosti.
(*Stavovi i sadržaji, koji su navedeni, nisu autorski stavovi i sadržaji redakcije GMInfo, već pripadaju potpisanim ili citiranim političkim akterima.)
GMInfo.rs