foto: kcgm
Ana Mutavdžić (1982), likovna umetnica iz Kragujevca u petak, 1. novembra 2024. godine u 18 sati, predstaviće svoje stvaralaštvo u holu ispred velike sale Kulturnog centra „Mija Aleksić“ u Gornjem Milanovcu.
Njene slike su apstraktna moderna umetnost sa primesama ekspresionizma. Odraz njenog osećaja sveta izuzetno cene i ljubitelji slikarstva širom sveta. Za kragujevačku umetnicu Anu Mutavdžić stvaranje je radost, ono je vodi ka slobodi.
Ovo je jedanaesta samostalna izložba Ane Mutavdžić, a postavku čini dvadesetak radova stvaranih poslednjih godina.
Interesantno je da je prvu samostalnu izložbu Ana imala u Gornjem Milanovcu 2010. godine. Od tada umetnica iz Kragujevca, inače profesor srpskog jezika i književnosti (Diplomirala 2007. godine na Filološko-umetničkom fakultetu Univerziteta u Kragujevcu) je učestvovala na brojnim značajnim kolektivnim izložbama u Srbiji i zemljama Evrope. Za svoje stvaralaštvo dva puta je nagrađena i to: na XXII Prolećnom likovnom salonu, Galerija Centra za kulturu ,,Masuka“, Velika Plana, 2021. (III nagrada) i na kolektivnoj izložbi „Nušićijada“, Dom kulture – Ivanjica, 2023. godine (I nagrada).
Ana Mutavdžić član je ULUS-a od 2020. godine, a ULUPUDS-a od 2021. godine.
Uverljivo likovno kazivanje
Kako razumeti i pouzdano tumačiti delo Ane Mutavdžić, slikarke, koja je od nedavno živo prisutna na domaćoj sceni? Poput znatnog broja drugih, dobro znanih, u domaćoj umetnosti potvrđenih stvaralaca i ona se obrazovala sopstvenim trudom. Treba imati na umu da naša istorija umetnosti beleži dosta, njoj sličnih primera, što su se samotalnim trudom obrazovali, usavršavali i dospeli do sjajnih postignuća, poput Peđe Milosavljevića i Petra Lubarde.
Na najbolji način to potvrđuje pojava Ane Mutavdžić, koja vlastitim promišljanjem likovnog tvorenja, podseća na slikare koji su ostvarili prestižne uspehe u srpskoj umetnosti. Njena stvaralačka potencija je pokrenuta snažnim unutrašnjim porivom koji se zasniva na urođenom smislu za fenomenološki kontekst vizuelne predstave. Domenu njenih interesovanja pripada osoben svet opažaja, koji se ne oslanja odveć na realnim premisama. Ona je upućena svetu unutrašnjih promišljanja. Sasvim retko i neosetno, u njenim radovima se može naslutiti ponešto od viđenih ili vidljivih naznaka. Ipak, sve realne oznake su u njenim radovima marginalizovane i pomerene u drugi, njoj manje važan deo plana. Zapravo, sve je preneto na ravan likovne perfekcije kojoj Ana poklanja vidnu pažnju.
Kada je u pitanju njeno slikarstvo, teško je govoriti o određenim tematskim izazovima. Oni se kod nje teško zapažaju jer su tokom stvaralačkog postupka iščezli i gotovo ih nema. Sadržaj radova Ane Mutavdžić je postao zbir neograničenih podataka koji se smeštaju u sled bespredmetnog konteksta u kome izostaje svaki prizvuk naracije. Nešto pažljivija analiza ukazuje na dublje promišljanje kome se odaje, koje počiva na podsvesno uspostavljenom, duhovnog obeležja ishodu, što doseže ideal njene stvaralačke poente. Očito je da se Ana priklanja prostorima mašte, fantastike i imaginacije, čiji su gest i asocijacija, preneti u polje lirske apstrakcije. Oblici se u njenim radovima ne opisuju već nagoveštavaju, dok im se mogući obrisi formiraju u oku posmatrača.
Taj aspekt dopire iz vešte upotrebe materije i materijala, koji joj pružaju mogućnost da se izrazi, njenoj osetljivosti, primerenim načinom kazivanja.
Rečju, Ana Mutavđžić je uspela da otkrije i razvije sopstvenu stvaralačku prirodu i time izgradi vlastito izražajno stanovište. Njeno postignuće, utemeljeno na otvorenom pogledu na svet i svet slike, svrstava je u zapažene pojave novije srpske umetnosti.
Zdravko Vučinić
gminfo.rs/kcgm