• 4 decembra, 2020

Pola veka jednog zavodnika

foto: Saša Savović

Kako su dva brata, Dušan i Dragoslav, proslavili pedeseti rođendan „tristaću“ koga su nasledili od oca

Starih automobila, OLD TAJMERA u Gornjem Milanovcu nema deset. FIJATA („Zastava 1300“) popularnog „tristaća“, tri. Ovaj, sa Brda mira u Dmitrovićima, je svakodnevno vidljiv i u najboljem stanju, jer je nedavno bez greške prošao tehnički pregled.

foto: Saša Savović

– Naš otac, Dragiša Dmitrović (1934-2013), radio je u Pošti. Na opšte oduševljenje svih klinaca ulice, nas dvojice najviše, kupio je novog „tristaća“ u Kragujevcu. Godište 1970. Prva saobraćajna tablica Ča 203-18. Na „krštenju“ to mu je bilo ime, jer Milanovac tada nije imao tablice sa oznakom svog grada. Posle su istog kupili komšije sa Brda; Žika trgovac i Beli učitelj. Samo je naš bio svetloplav. Kasnije, povodom dolaska J. B. Tita u G. Milanovac 1974. Opština kupuje za potrebe gradonačelnika Stanimira Jovanovića službenu „Zastavu 1300“ – tako uvode u priču Dušan i Dragoslav.

foto: Saša Savović

Saznajemo da ovaj lepotan traži iskusnog dostojnog vozača doraslog menjaču kod volana. Tek kasnije, Zastava uvodi podni menjač. Na ovom slavljeniku je sve original. Od poda do krova. Ništa na njemu nije menjano ni sklapano, čak je i radio original, RADIOLA, koja nema FM talase tako da trenutno hvata samo rumunske stanice.

Dragoslav kaže da je otac vozio do 1993. U vreme hiperinflacije, garažiran, nisu hteli da u njega sipaju sumnjivi benzin.

Ova lađa ima samo jedan beleg, zadnji metalni branik je dva santimetra ulegnut kao sećanje na tinejdžersko „učenje“. Taj trag su ostavili kao uspomenu.

U međuvremenu, plavušan je prešao svega 20738 km, sa još dve registarske oznake GM 12-20 i sada GM 043CD. Troši na 100km 12-13 l benzina, tih godina običnog, sada „supera“. Ostala je kućna legenda da ga je otac jedanput „ožiščio“ na obrenovačkom putu za Novi Sad do crte, 150 km. Danas, u njemu se uživa. Izbija stotku k`o od šale i dovoljno je.

– Kada ga vozimo, mašu nam, blicaju, kamiondžije trube… U gradu ga mnogi slikaju, hoće selfi, priča Dušan, stariji brat, i podseća da je tada plaćen 25 miliona dinara. Moglo se i na kredit ili keš. Njihov otac je pozajmio pare od rodbine i pazario ga.

Auto nikada nije video more, Srbiju celu jeste. U ovakvom originalnom stanju, on na tržištu Zapadne Evrope i Amerike, vredi između 15.000 evra i 20.000 dolara.

foto: Saša Savović

– Nije za prodaju. Takve stvari nemaju cene. U Srbiji ima klubova „Tristaća“ u Milanovcu i Čačku ne. Čujemo se sa „braćom po točkovima“ u Skoplju, Požarevcu. Idem na posao s njim svaki dan, zimi i leti – priča Dragoslav-Dadžo.

Za rođendan, ovaj zavodnik na četiri točka, dobio je „nove cipele“, originalne zimske gume, dubinsko pranje, pun rezervoar i privilegiju da se malo „protegne“ auto-putem „Miloš Veliki“. Možda je to samo vežba za jedno veliko putovanje Evropom. I neka to ostane tajna…

Saša Savović, gminfo.rs

Violeta

Prethodni članak

Vlada Srbije o spoljnoj trgovini, putovanju državljana Albanije, novčanoj pomoći, turizmu

Sledeći članak

Posne kiflice