• 29.03.2024.

Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar – Ne igraj na Engleze

Treći međunarodni susret varoških pozorišta TAKOVSKE CVETI

Dan drugi: ENGLESKA TRAVA

Pozorište se često kao đavolak ili spadalo umeša u život, ukrštajući puteve, ponekad se mimoilazeći na raznim nivoima ili, jednostavno, podsećajući na onu čuvenu antičku maksimu da “sve što uđe u život ući će i u pozorište“ – i obratno. Ovde, u predstavi imperativnog naslova, ono pristiže na scenu samo dva dana posle velikog finala u kome su Englezi, tradicionalno, izneverili očekivanja i ostali da razmišljaju o tome da ih ceo svet smatra kolevkom fudbala. I ništa više. Na više mesta sam pročitao da je reč o savremenoj komediji i to sam, razume se, već kod prvog gledanja jedne od brojnih verzija ovog teksta, odbacio, prihvatajući tu tvrdnju kao dokaz da je sve manje kritičara koji imaju svoje mišljenje. Daleko lakše je savremenim ponavljačima Resavske škole prepisati tuđe mišljenje i to umotati u “fensi“ oblande zvane “kopi pejst“, pa će to biti u izmišljenoj žurbi opravdanje za sve.

Komad koji se često igra i ima svoju postojanu publiku (bez obzira na sve zastareliji žargon koji niko da promeni) najmanje je komedija. Bolje rečeno, reč je surovoj, bespoštednoj , tragičnoj priči kakvu bi mogli mnogi od nas da ispričaju, ili da, s malo više hrabrosti i još više dramaturškog znanja, presele na papir, nadajući se da će to nekom reditelju mazohisti to biti dovoljno. Istina je da se pred nama razvija sve teža i ogoljenija priča, bez posebnog anticipiranja i namigivanja publici. U nekim trenucima, kada padaju jedna po jedna maska, ovaj tekst korenspondira s najboljim scenama iz “Bureta baruta“, govoreći o lažnom drugarstvu, licemerju i brutalnoj bezosećajnosti.

Ansambli se , svaki na svoj način, bore sa nedorečenostima i predvidljivošću teksta na pojedinim mestima. U sinoćnoj predstavi možda najslabija karika bio je onaj koji treba da predvodi i vodi sigurnom rukom predstavu od početka do kraja, a to je reditelj. Rekao bih da se bojažljivo držao teksta, umesto da čvršće drži gumicu ili makaze i izbaci sve ono što je anahrono, a toga ima. Međutim, imao je tri glumca koji se mogu pohvaliti odličnom dikcijom i scenskim govorom. Kako se bližio kraj predstave (koji u ovom slučaju dolazi gotovo iznenada, što smatram kvalitetom), oni su skidali sa sebe teret lojalnosti i sve više pokazivali da umeju da se izbore s posejanim minama patetike. Trebalo je vremena da se oni otrgnu od zamki teksta i neodlučnosti reditelja. To se posebno odnosi na neuverljiv početni deo predstave. Na VGIKU (ruskom pandanu našeg FDU) kada hoće da otklone svaku dilemu, (budućem) glumcu zadaju da igra pijanca – ili da razgovara telefonom. Većina zaboravi da se s druge strane slušalice takođe nalazi zamišljeni glumac sa svojim replikama … za koje niko nije ostavio glumačko vreme da nešto kaže, zbog čega bi razgovor imao smisla i logike. No, tu grešku kod nas često prave i profesionalci. Bez dileme tvrdim da su glumci u ovoj predstavi bili prava okosnica i protivteža ponekad neodmerenim očekivanjima reditelja i pisca. Vladali su dinamikom, poštujući mizanscen i onda kada za to nije bilo opravdanja (prebrzo skuvana kafa, pokušaj fizičkog obračuna oko troseda, itd). Reditelj nam nije stavio do znanja , niti našao opravdanje za muzičku ilustraciju kod korišćenja džointa, koja je trebalo da asocira na egzotiku Azije.

Da, i šta bi s tom engleskom travom iz naslova? Kažu da se ona dobija tako što se zaseje, a zatim zaliva i šiša sto godina. Ovi momci neće morati toliko dugo da čekaju. Dokazali su da mogu da se izbore i sa nedostacima teksta i s nepotrebnim oprezom reditelja. Za amatere više nego ohrabrujuće.

Dragi Ivić, producent i pozorišni kritičar

Povezani tekst – Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar – GORDIJEV ČVOR LABUDOVE PESME

Počeo 3. Međunarodni susret varoških pozorišta TAKOVSKE CVETI