• 5 avgusta, 2021

Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar – DA LI JE BAŠ TAKO GOVORIO ZARATUSTRA?

Bog je mrtav. Niče.
Niče je mrtav. Bog.

Svi mi koji smo se školovali za pozorište, u svojoj osnovi koju dograđujemo stalno, čuvamo postulate klasike i akademizma. No, bez obzira na to, još jedna pojava nas spaja – kao što svi više vole zabranjeno voće, tako i pripadnici akademske teatarske zajednice sa zadovoljstvom odgledaju ili i sami zagaze u alternativno pozorište. U njemu je , uslovno govoreći, sve dozvoljeno, ali samo na prvi pogled.

Žanrovi se granaju u desetinama pravaca, ali jedna im je ideja zajednička: na drugačiji način progovoriti o onome što nas okružuje, spaja ili razdvaja. Zato su u alternativnom teatru sva sredstva dozvoljena, sve dok ona služe predstavljanju ideje autora i ne pređu u apsurd radi apsurda. Tada, naravno, od pozorišta, osim pretencioznosti i nadobudnosti, ne bude ništa.

S prostora Slovenije, jedine etničke zajednice koja je od slovenskog porekla sačuvala u zvaničnom nazivu ime, češće su nam dolazila ovakva tumačenja pozorišta. Poruke su su se preklapale, sudarale, gomilale, sve u želji da nam , u obliku pozorišnog krika, ansambl skrene pažnju na nešto s čim se duboko ne slaže. Šta smo ovde mogli da vidimo i kakve su poruke mogle do nas da dopru? Najpre, nepotrebni preludijum sa prodavanjem karanfila i (opet!!) spominjanjem Milanovca.

Posle toga je usledio kratak film u kome se moglo videti svašta, kao da je autor žurio da mu nešto ne promakne – Tadž Mahal, Stounhendž, Hitler, grobovi, piramide, razni artefakti od kojih većina ima svoje ustoličeno značenje, pa nas reditelj i nije morao da podseća na tu vrstu večitosti.

Priča je počela, vrlo brzo, da dobija na komunikativnosti i konkretnosti, kada su naši čovekoliki preci počeli da kroje istoriju na svoj način. Niko nama nije kriv što sada jedni drugima pretimo hidrogenskim bombama jer ono kamenje za koje su se najpre dohvatili, jeste u to vreme bilo ekvivalent nadmoći i neravnoteže. Toliko o tome ko je počeo nulti svetski rat.

Mnogo lakše su glumci ostvarili kontakt s publikom nego sa svojim nagomilanim porukama i to je ono što treba da zabrine autora teksta. Otkrivajući večite kulturne vrednosti (i pomalo se sprdajući s njima), oni nam pokazuju šta misle o operi, baletu, reči na sceni; nje i nema jer je glumci pretvaraju u tri glasa poigravajući se s njima i uvlačeći publiku u jevtinu zabavu. Što da ne, i to je moguće, ali odavno je u nama apsolvirano i nataloženo iskustvo Bitefa i srodnih festivala tog tipa.

Glumci su se odlično zabavljali veći deo predstave, a i publika s njima… a onda se “neko“ setio da treba i taj kraj da ima svoju poruku. Počinje sasvim nepotrebno, bizarno i iznuđeno bacanje otpadaka pri čemu nije jasno da li je to onaj spomenuti krik, čišćenje ispred pećine ili prosto pozorišna poza, sama sebi dovoljna.

Ne bih stajao iza tvrdnje da ih se baš sve ticalo od onoga što su prikazali i na šta su ukazali. Pre bih rekao da je to bilo kukanje na tuđem grobu, po čemu se vidi da su nam koreni zajednički.

I kod nas je to česta disciplina u takmičenju licemera. Sa zadovoljstvom naglašavam da je muzika korišćena funkcionalno i u meri, a da su glumci prilično rasterećeno obavili svoj posao..Može biti da su u ovoj farsi i uživali.

Dragi Ivić, dipl. producent

Povezani tekstovi – Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar GLUMAC JE …GLUMAC… JE GLUMAC…

Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar U GOSTIMA KOD RADOVANA TREĆEG