• 5 avgusta, 2021

Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar – SPASAVANjE REDOVA IVANA

Sinoć smo na velikoj sceni Kulturnog centra ugostili predstavu iz grada Volokolamska, gradske oblasti Moskve. Pozorište “Na bedemu“, koje radi kao deo Centra kulture i stvaralaštva “Izvori“, ovaj festival je učinio zaista međunarodnim, što mu daje posebnu težinu, ali i obavezu da u dolazećim godinama ugosti takve i slične ansamble. Sinoćni gosti su nam došli upravo iz postojbine savremenog pozorišta, teatra koga znamo u ovakvom obliku. Uticaji i škola Čehova, Dostojevskog, Gogolja i tandema Stanislavski/Nemirovič Dančenko nametnuli su se celom svetu. Bila je to predstava po tekstu “Sedam zdela, sedam kašika“, o kojoj će biti nešto više reči u nastavku.

Iz kakvog nam to grada dolaze naši gosti, naša slovenska braća? Volokolamsk je fortpost, predstraža, Moskve i naselje starije od nje same. Oko Moskve, u zlatnom prstenu, ima još takvih gradova. Ovo naselje, po brojnosti ravno Gornjem Milanovcu, a po površini znatno veće, jeste, kako to domaćini kažu, glavni grad istorije.

Nosi retko zvanje Grad ratničke slave, a oko njega se nalaze zadužbine grofova i gubernatora Moskve – Gončarova (Puškinovog tasta) i Černjišova, prvog slovenskog vojskovođe koji je pregazio Berlin. Tu je zasijala i prva sijalica u Rusiji. Međutim, na svim vojnim akademijama sveta Volokolamsk je poznat po neopisivoj bici kod železničkog čvora Dubosekovo, kada je 28 pripadnika divizije Panfilova svojim telima zadržalo fašiste da prodru prema Moskvi.

Zadatak je bio veoma jednostavan: “Velika je Rusija, ali se nema gde odstupati – iza nas je Moskva“. Niko nema pravo da pogine. Treba ostati živ i pobediti. Na toj klackalici prelomljen je Drugi svetski rat i počelo je prvo povlačenje Nemaca koje se nije zaustavilo do Berlina.

Priča se zasniva na istinitom događaju. Posle rata, žene u seoskom domu kulture vežbaju horsko pevanje za jedan festival…ali, najbolje među njima nema i jedna koleginica kreće da je podseti na probu. Zatiče prizor gde ta stara žena postavlja sto sa sedam zdelica i sedam kašika – za sedam poginulih sinova, čiju smrt ona ne može razumom da prihvati, pa joj svojim, sličnim tragedijama i uspomenama, a najviše zajedničkom pesmom, drugarice u tome pomažu.

I sada, osamdeset godina od početka tog rata do istrebljenja, i sama pomisao na takve i tolike žrtve nikoga ne može ostaviti mirnim. Rusi kažu – niko nije zaboravljen, ništa nije zaboravljeno. U centru Volokolamska stoje stele sa imenima onih koji se nisu vratili. A od njih jedanaest hiljada, nije se vratilo sedam hiljada. Tu se nalaze , pored jednog prezimena i po desetak imena. Ginule su čitave porodice, zatrta su brojna ognjišta.

Više sam nego siguran da je svako, ko je krenuo u rat, žrtva na ovaj ili onaj način, pa stoga ne potcenjujem ni junake filma “Spasavanje redova Rajana“. On je postao paradigma za savremenu ratnu produkciju…dok Rusi nisu odgovorili filmom “28 panfilovaca“ koji je od prve do poslednje kopejke plaćen dobrovoljnim prilozima. Trideset šest hiljada imena za 28 poginulih heroja, nalaze na odjavnoj špici.

Producenti su tako hteli, kako bi pokazali da narod pamti. Pamti, naravno, i kroz film, ali i kroz ovakve, potresne predstave kakvih je do sada napisano i izvedeno hiljade. Šta nama ostaje da pamtimo? Pre svega savršeno zanatsko umeće glumaca i njihovo ubeđenje da ništa ne treba zaboraviti. Pri tom nama ostaje činjenica da je u ratovima devedesetih službeno abolirano 120.000 srpskih dezertera. I o tome će, nažalost, učiti naši potomci. Sasvim sigurno.

Dragi Ivić, dipl. producent

Povezani tekstovi – Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar – DA LI JE BAŠ TAKO GOVORIO ZARATUSTRA?

Pozorišna kritika: Dragi Ivić producent i kritičar GLUMAC JE …GLUMAC… JE GLUMAC…